top of page

Environment & Social Economy

We understand our environment as our outside world, and we really like it. That is why we do our part to preserve and protect it. We are a Registered Social Economic Company for the same reason. Not because it's anything special, but because we want to contribute as much as we can and live up to our own standards. On this page, we describe our modest results as soberly and structured as possible.

The immediate environment

The big environment

Big tree
Rummelighed i tal

Det er en stående joke, at dem i Buddha Bikes der ikke allerede har en diagnose, de burde nok få en. Og der skal være plads til folk som os. 

 

Kommunen kalder nogen af os for "udsatte borgere" så det begreb bruger vi også, når vi skal måle og kommunikere.  

Status 1/1-2024

  • 54% af ansatte & praktikpersoner er officielt "udsatte" og/eller kronisk syge - i gennemsnit for året 2023

  • Antal færdiguddannede lærlinge: 4

  • Kapacitet praktik-forløb: 1-2 ad gangen

  • kapacitet lærlinge: 2 

Uddannelsesprogram

Vi reserverer vores uddannelseskapacitet til lærlinge, som vil have svært ved at finde læreplads andetsteds. 

Uddannelsen til Cykelmekaniker tager typisk 3-4 år og kvaliteten af denne afhænger 95% af praktiksted og lærlingen selv. Derfor har vi udviklet et uddannelsesprogram. 

Det består i månedlige evalueringer, løbende læringsmål, strenge regler, muligheder for både kontant bonus og skriftlige advarsler.

Samarbejde med Team V

På Team V’s initiativ har vi i Buddha Bikes et samarbejde til stor glæde  og meningsfuld beskæftigelse for en flok skønne mennesker. 

Det er jo sådan, at forbrugere smider ud. Dette ”affald” får vi så i Buddha Bikes, og det meste bliver til gode genbrugscykler. Men lidt af dette, er også affald for os. Men det er det ikke for Team V! 
 

De har jævnlige udflugter (hele flokken) til Buddha Bikes, hvor vores cykelskrot samles. På deres værksted bliver det sorteret og adskilt. Og noget af det kan endda også bruges på deres eget cykelværksted og doneret til sociale formål fx Sandholmlejerens cykelværksted m.m. Det vil være cykelkomponenter som vi ikke kan give reklamationsret på (fordi de er FOR slidte), men derfor kan det jo stadig godt bruges. 


Det giver dem en hyggelig sorteringsaktivitet med motoriktræning m.m. og det skaber en meningsfuld beskæftigelse. 


Team V er et beskæftigelsestilbud under Socialforvaltningen i Københavns Kommune for voksne mennesker med ”nedsat fysisk og psykisk funktionsevne”. Disse mennesker er ret hårdt ramt, hvis vi nu skal sige det, som det er. 


Derfor er det fantastisk, at tilbuddet findes, og vi føler os beriget af, at vi igen og igen får besøg af de skønne mennesker i Team v’s tilbud. 

Recycling production

CO2 load is quickly complex to calculate if all factors have to be included. Especially if you want to be honest and avoid giving people the wrong impression.

In 2023, we produced 1205 recycled bicycles. The supply of recycled bicycles has thus increased by 1205 units. Recycled bikes are only available to a limited extent, unlike imported assembly line bikes that are always "forever" because you can just import a few more.

So it's pretty safe to say we've prevented the sale of 1205 NEW bikes. Our bikes cost an average of 25 kg of Co2 to repair. a new assembly line bike, incl. transport and packaging, costs 225 kg Co2

Has Buddha Bikes thus saved the planet approx. 240,000 kg of Co2, corresponding to approx. 14 average Danes' annual consumption?

Perhaps. We can't prove it. But we intend to refurbish even more bikes at a cost of 25 kg of Co2 each. We can't run away from that .

Judge for yourself.

 

bottom of page